Ons onderwijs

Op onze school is iedereen welkom, zonder onderscheid naar godsdienst of levensovertuiging of welk ander kenmerk dan ook. Dat maakt het onderwijs op onze school tot ontmoetingsonderwijs in de meest brede zin van het woord. Onze school schept een leef- en leerklimaat waarin binnen ons burgerschapsonderwijs respect voor anderen en andersdenkenden voorop staat. 

Ieder kind als uniek mens

Wij leven samen in een maatschappij die ingewikkeld in elkaar zit en uiterst veelzijdig is door haar multi-etnische en multiculturele samenstelling. Wij zijn er verantwoordelijk voor dat we onze kinderen goed voorbereiden, zodat zij straks hun weg kunnen vinden in de veelheid van mogelijkheden. Ieder kind heeft het recht zich als uniek mens te kunnen ontplooien en in de maatschappij een eigen plaats te verwerven met de benodigde kennis, inzicht en vaardigheden.


Kwalitatief goed onderwijs

Met onze onderwijsvisie als leidraad blijven wij ons ontwikkelen door goed te kijken waar kinderen in deze tijd behoefte aan hebben. Hierdoor zijn wij in staat kwalitatief goed onderwijs te bieden, dat recht doet aan de kwaliteiten van een kind. Wij hechten belang aan de brede ontwikkeling van kinderen. Naast de basisvaardigheden: lezen, taal, schrijven en rekenen en het onderwijs in de zgn. zaakvakken (aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, natuurkunde, techniek en verkeer) hechten wij ook belang aan sociaal-emotionele- culturele en sportieve-ontwikkeling. 

Visie op leren

Op de Tiende Penning wordt het uitgangspunt gehanteerd dat er door de leerkracht heel gericht gestuurd wordt op hoe kinderen kennis en vaardigheden verwerven, verwerken en toepassen in het dagelijks leven. We gaan er van uit dat kennis voorafgaat aan vaardigheden. Hierop baseren wij de instructie en de inhoud van de lessen. Door de lessen te geven volgens de kunst van het lesgeven. Ons onderwijs streeft drie doelen na, te weten het aanleren van kennis en vaardigheden, burgerschapsvorming en persoonsvorming. Wij richten ons op een goed evenwicht tussen deze drie onderwijsdoelen om kinderen te kunnen begeleiden in hun ontwikkeling tot zelfstandige personen die vaardig, waardig en aardig zijn. Voor zichzelf, voor anderen en voor hun omgeving. 

Visie op organiseren

Wij stellen alles in het werk de leerkrachten goed les te laten geven. Dit doen wij door te werken als professionele leergemeenschap. Hierbij zijn we samen verantwoordelijk voor het succes van onze leerlingen. Instructie wordt altijd gegeven door leerkrachten. Doelen zijn de basis voor elke les, activiteiten vloeien voort uit de doelen. Ondersteunend personeel wordt zoveel mogelijk ingezet voor begeleid inoefenen en verwerking, hiervoor werken wij met High Dosage Tutoring.
Wij maken deel uit van een Regionaal overleg waarbij professionals elkaar ontmoeten en samenwerken (ROK Brielle).

Visie op professionaliseren

De Tiende Penning is een lerende organisatie en de collega’s werken samen als Professionele Leergemeenschap in een leerteam. In het leerteam werken wij voortdurend aan het verbeteren van ons onderwijs. Teamleden zijn op de hoogte van de actuele ontwikkelingen op het gebied van onderwijs en delen deze kennis met collega’s. Teamleden zijn allemaal medeverantwoordelijk voor de doelstellingen van de school. Collega’s volgen scholing via de Edumare academie. De Tiende Penning is een opleidingsschool, wij dragen wij aan de professionele ontwikkeling van onze toekomstige collega’s.
 
Wij toetsen de kwaliteit van ons onderwijs aan de volgende beïnvloedbare onderwijskenmerken:
– Leertijd: krijgen de leerlingen voldoende tijd de lesstof eigen te maken?
– Leerstofaanbod: is er voldoende zicht op de ontwikkeling van leerlingen?
– Didactisch handelen: wordt er goed lesgegeven?
– Pedagogisch handelen en schoolklimaat: zijn de leerlingen veilig?
– Klassenmanagement: is er structuur en een doorlopende lijn zichtbaar in klassenmanagement?
 
Dit toetsen wij door jaarlijks met de KC-er en de directeur bij collega scholen van het ROK een audit te doen waarbij de onderwijskwaliteit volgend bovenstaande vragen te monitoren.
Hierbij kijken wij naar: wat gaat goed? Waar is nog winst te behalen en wat kan nog beter?

Visie op veranderen

Door verandering gelijktijdig plaats te laten vinden op vijf gebieden (visie, effectief leiderschap, betrokken medewerkers, onderzoekactie,  Innovatie) en de focus op collectieve leercapaciteiten te borgen is een kwestie van behouden wat werkt en verbeteren wat nog niet werkt. Door processen, procedures en werkwijzen vast te leggen en met elkaar te bespreken in het leerteam, hebben alle medewerkers kennis van de aanpak die de school voorstaat (Senge 2009, De Waal 2011) en zullen de veranderingen succesvol zijn. Wij borgen deze aanpak op kwaliteitskaarten.