Ons onderwijs
Op onze school is iedereen welkom, zonder onderscheid naar godsdienst of levensovertuiging of welk ander kenmerk dan ook. Dat maakt het onderwijs op onze school tot ontmoetingsonderwijs in de meest brede zin van het woord. Onze school schept een leef- en leerklimaat waarin binnen ons burgerschapsonderwijs respect voor anderen en andersdenkenden voorop staat.
Ieder kind als uniek mens
Kwalitatief goed onderwijs
Visie op leren
Op de Tiende Penning wordt het uitgangspunt gehanteerd dat er door de leerkracht heel gericht gestuurd wordt op hoe kinderen kennis en vaardigheden verwerven, verwerken en toepassen in het dagelijks leven. We gaan er van uit dat kennis voorafgaat aan vaardigheden. Hierop baseren wij de instructie en de inhoud van de lessen. Door de lessen te geven volgens de kunst van het lesgeven. Ons onderwijs streeft drie doelen na, te weten het aanleren van kennis en vaardigheden, burgerschapsvorming en persoonsvorming. Wij richten ons op een goed evenwicht tussen deze drie onderwijsdoelen om kinderen te kunnen begeleiden in hun ontwikkeling tot zelfstandige personen die vaardig, waardig en aardig zijn. Voor zichzelf, voor anderen en voor hun omgeving.
Visie op organiseren
Wij stellen alles in het werk de leerkrachten goed les te laten geven. Dit doen wij door te werken als professionele leergemeenschap. Hierbij zijn we samen verantwoordelijk voor het succes van onze leerlingen. Instructie wordt altijd gegeven door leerkrachten. Doelen zijn de basis voor elke les, activiteiten vloeien voort uit de doelen. Ondersteunend personeel wordt zoveel mogelijk ingezet voor begeleid inoefenen en verwerking, hiervoor werken wij met High Dosage Tutoring.
Wij maken deel uit van een Regionaal overleg waarbij professionals elkaar ontmoeten en samenwerken (ROK Brielle).
Visie op professionaliseren
De Tiende Penning is een lerende organisatie en de collega’s werken samen als Professionele Leergemeenschap in een leerteam. In het leerteam werken wij voortdurend aan het verbeteren van ons onderwijs. Teamleden zijn op de hoogte van de actuele ontwikkelingen op het gebied van onderwijs en delen deze kennis met collega’s. Teamleden zijn allemaal medeverantwoordelijk voor de doelstellingen van de school. Collega’s volgen scholing via de Edumare academie. De Tiende Penning is een opleidingsschool, wij dragen wij aan de professionele ontwikkeling van onze toekomstige collega’s.
Wij toetsen de kwaliteit van ons onderwijs aan de volgende beïnvloedbare onderwijskenmerken:
– Leertijd: krijgen de leerlingen voldoende tijd de lesstof eigen te maken?
– Leerstofaanbod: is er voldoende zicht op de ontwikkeling van leerlingen?
– Didactisch handelen: wordt er goed lesgegeven?
– Pedagogisch handelen en schoolklimaat: zijn de leerlingen veilig?
– Klassenmanagement: is er structuur en een doorlopende lijn zichtbaar in klassenmanagement?
Dit toetsen wij door jaarlijks met de KC-er en de directeur bij collega scholen van het ROK een audit te doen waarbij de onderwijskwaliteit volgend bovenstaande vragen te monitoren.
Hierbij kijken wij naar: wat gaat goed? Waar is nog winst te behalen en wat kan nog beter?
Visie op veranderen
Door verandering gelijktijdig plaats te laten vinden op vijf gebieden (visie, effectief leiderschap, betrokken medewerkers, onderzoekactie, Innovatie) en de focus op collectieve leercapaciteiten te borgen is een kwestie van behouden wat werkt en verbeteren wat nog niet werkt. Door processen, procedures en werkwijzen vast te leggen en met elkaar te bespreken in het leerteam, hebben alle medewerkers kennis van de aanpak die de school voorstaat (Senge 2009, De Waal 2011) en zullen de veranderingen succesvol zijn. Wij borgen deze aanpak op kwaliteitskaarten.